JoomlaTemplates.me by Discount Bluehost
Gestructureerde werking:
  • visie
  • beleidsplan
  • taakverdeling
    • werkgroepen
    • afspraken gemaakt in vergaderingen van de zorgcel/directiecomité/...
  • vergadercultuur (zorgcel/beheerscomité/directiecomité/werkgroepen/...)
    • vergaderagenda
      • zorggerelateerde onderwerpen
      • juridisch/administratieve onderwerpen
      • pedagogische onderwerpen
      • ...
    • voorbereiding
    • verslag
  • samenwerking in bepaalde dossiers
    • handelingsgericht werken
    • ...
 
De scholengemeenschap als samenwerkingsplatform ten dienste van het individuele zorgbeleid van de deelnemende scholen:
  • uitwisseling ervaringen en expertise
    • zorgcel/directiecomité/...
  • zorggerelateerde beleidsproblemen beter aanpakken
    • zorgcel/directiecomité/beheerscomité/...
  • problemen met kinderen efficiënter aanpakken
    • zorgcel
  • pedagogische onderwerpen uitdiepen
    • zorgcel/directiecomité/werkgroep/...
  • afspraken maken over de wijze waarop de puntenenveloppe voor het voeren van een zorgbeleid aangewend (verdeeld) wordt
    • zorgcel/directiecomité/beheerscomité/...
  • in voorkomend geval: coördinatie zorginitiatieven op niveau van de scholengemeenschap
    • zorgcel/directiecomité/beheerscomité/...
 
De bevordering van de kleuterparticipatie via de zorgcel:
  • regelmatig agenderen van kleuterparticipatie op vergadering zorgcel
  • uitwisseling ervaringen en expertise rond kleuterparticipatie
  • problemen rond kleuterparticipatie beter aanpakken door samenwerking binnen de zorgcel
  • de zorgcoördinator, aangeduid als aanspreekpunt kleuterparticipatie voor de overheid, zetelt in de zorgcel
 
Opmerkingen:
  • De ondersteuning vanuit het samenwerkingsplatform gebeurt in principe subsidiair.
  • Diversiteit binnen de scholen moet blijven bestaan en is een verrijkende factor in de werking.
  • Het beleidsvoerend vermogen wordt nog versterkt doordat de scholengemeenschap zich nestelt in grotere netwerken (bv. regionaal directeurenplatform OVSG).
  • De scholengemeenschap evolueert naar een expertisecentrum, het meest nabije netwerk dat vragen beantwoordt van individuele leden.
  • De scholengemeenschap streeft naar innovatie door nieuwe zaken in een eerste fase te verkennen binnen het expertisecentrum van de scholengemeenschap.
  • De werking van de scholengemeenschap houdt rekening met de individuele draagkracht van de scholen.
  • Door samenwerking binnen de intergemeentelijke scholengemeenschap worden de gemeentescholen partners van elkaar ook buiten de gemeentegrenzen heen.