Gestructureerde werking: |
-
visie
-
beleidsplan
- taakverdeling
- werkgroepen
- afspraken gemaakt in vergaderingen van de zorgcel/directiecomité/...
- vergadercultuur (zorgcel/beheerscomité/directiecomité/werkgroepen/...)
- vergaderagenda
- zorggerelateerde onderwerpen
- juridisch/administratieve onderwerpen
- pedagogische onderwerpen
- ...
- voorbereiding
- verslag
- samenwerking in bepaalde dossiers
- handelingsgericht werken
- ...
|
|
De scholengemeenschap als samenwerkingsplatform ten dienste van het individuele zorgbeleid van de deelnemende scholen: |
- uitwisseling ervaringen en expertise
- zorgcel/directiecomité/...
- zorggerelateerde beleidsproblemen beter aanpakken
- zorgcel/directiecomité/beheerscomité/...
- problemen met kinderen efficiënter aanpakken
- pedagogische onderwerpen uitdiepen
- zorgcel/directiecomité/werkgroep/...
- afspraken maken over de wijze waarop de puntenenveloppe voor het voeren van een zorgbeleid aangewend (verdeeld) wordt
- zorgcel/directiecomité/beheerscomité/...
- in voorkomend geval: coördinatie zorginitiatieven op niveau van de scholengemeenschap
- zorgcel/directiecomité/beheerscomité/...
|
|
De bevordering van de kleuterparticipatie via de zorgcel: |
- regelmatig agenderen van kleuterparticipatie op vergadering zorgcel
- uitwisseling ervaringen en expertise rond kleuterparticipatie
- problemen rond kleuterparticipatie beter aanpakken door samenwerking binnen de zorgcel
- de zorgcoördinator, aangeduid als aanspreekpunt kleuterparticipatie voor de overheid, zetelt in de zorgcel
|
|
Opmerkingen: |
- De ondersteuning vanuit het samenwerkingsplatform gebeurt in principe subsidiair.
- Diversiteit binnen de scholen moet blijven bestaan en is een verrijkende factor in de werking.
- Het beleidsvoerend vermogen wordt nog versterkt doordat de scholengemeenschap zich nestelt in grotere netwerken (bv. regionaal directeurenplatform OVSG).
- De scholengemeenschap evolueert naar een expertisecentrum, het meest nabije netwerk dat vragen beantwoordt van individuele leden.
- De scholengemeenschap streeft naar innovatie door nieuwe zaken in een eerste fase te verkennen binnen het expertisecentrum van de scholengemeenschap.
- De werking van de scholengemeenschap houdt rekening met de individuele draagkracht van de scholen.
- Door samenwerking binnen de intergemeentelijke scholengemeenschap worden de gemeentescholen partners van elkaar ook buiten de gemeentegrenzen heen.
|
|